Wyjaśnienia treści SIWZ
Szumowo, dnia 12.04.2011r.
Do wszystkich Wykonawców
ubiegających się o udzielenie
zamówienia publicznego
Dot.:
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nr GPI.271.5.2011 w trybie przetargu nieograniczonego
na: Budowa nowej Stacji Uzdatniania Wody i rozbiórka starej stacji uzdatniania wody w Szumowie.
WYJAŚNIENIE
treści SIWZ
Urząd Gminy Szumowo działając zgodnie z art. 38 ust. 1, 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz. 759 z późn. zm.)., wyjaśnia treść Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia sporządzonej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na „Budowa nowej Stacji Uzdatniania Wody i rozbiórka starej stacji uzdatniania wody w Szumowie”.
Pytanie 1:
Treść specyfikacji pkt. 8 Wymagania dotyczące wadium ust. 1 jest niezgodny z Prawem Zamówień Publicznych art. 45 ust. 6 który mówi że:
6. Wadium może być wnoszone w jednej lub kilku następujących formach:
1) pieniądzu;
2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym;
3) gwarancjach bankowych;
4) gwarancjach ubezpieczeniowych;
5) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275, z 2008 r. Nr 116, poz. 730 i 732 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2010 r. Nr 96, poz. 620).
Odpowiedź:
Punkt 8 Specyfikacji otrzymuje brzmienie:
Wymagania dotyczące wadium.
Działając na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy PZP Zamawiający żąda od Wykonawców wniesienia wadium w wysokości 40 000 zł ( słownie: czterdzieści tysięcy złotych ),
Wadium może być wniesione w jednej lub w kilku formach zgodnie z art. 45 ust. 6 ustawy PZP.
Wadium w formie pieniądza należy przelać na rachunek Zamawiajacego Bank Spółdzielczy w Szumowie 85 8770 0004 0000 0677 2000 0040 z dopiskiem na przelewie "WADIUM" i oznaczyć "Budowa nowej stacji uzdatniania wody i rozbiórka starej stacji uzdatniania wody w Szumowie". Wadium należy wpłacić na rachunek Zamawiającego przed upływem terminu składania ofert. Potwierdzenie przelewu nie jest wystarczające do uznania wniesienia wadium. Za skuteczne wniesienie wadium uznaje się sytuację, w której pieniądze zostaną zaksięgowane na rachunku bankowym przed terminem składania ofert. Wszystkie inne sytuacje będą oznaczały, że wadium wpłynęło po upływie terminu składania ofert. Brak wpłaty będzie podstawą do wykluczenia wykonawcy ( Art. 24 ust. 2 pkt. 2 PZP)
Wadium wniesione przez Wykonawcę w formie pieniadza Zamawiający przechowa na oprocentowanym rachunku bankowym.
Zamawiający zwróci wadium wszystkim Wykonawcom niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza z zastrzeżeniem art. 46 ust. 4a w/w ustawy.
Wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, Zamawiający zwróci wadium niezwłocznie po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zamawiający zwróci niezwłocznie wadium na wniosek wykonawcy, który wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert.
Zamawiający żąda ponownego wniesienia wadium przez wykonawcę, któremu wcześniej zwrócono wadium, jeżeli w wyniku rozstrzygnięcia odwołania jego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Wykonawca wnosi wadium w terminie określonym przez Zamawiającego.
Zamawiający zwraca wadium wraz z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone o koszty prowadzenia rachunku bankowego oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek bankowy wskazany przez wykonawcę.
Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 PZP lub pełnomocnictw, chyba że udowodni, że wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie.
Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana:
- odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie;
- nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy;
- zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.
Pytanie 2:
Jakie dokumenty należy złożyć aby udokumentować wiedzę i doświadczenie?
Odpowiedź:
Potwierdzeniem będzie Oświadczenie stanowiące Załącznik Nr 2 do SIWZ.
Pytanie 3:
Jakie dokumenty należy złożyć aby udokumentować sytuację ekonomiczną i finansową?
Odpowiedź:
Potwierdzeniem będzie Oświadczenie stanowiące Załącznik Nr 2 do SIWZ.
Pytanie 4:
Czy Zamawiający dopuści zastosowanie urządzeń równoważnych wobec pierwotnie ujętych w dokumentacji projektowej modernizacji stacji uzdatniania wody. Czy wobec tego na etapie składania oferty przetargowej należy do kosztorysów dołączyć tabelę z elementami zamiennymi,które ujęto w kalkulacji przetargowej?
Odpowiedź:
Zamawiający dopuszcza zastosowanie analogicznych pod względem technicznym, a spełniających wszelkie żądane parametry, urządzeń innych producentów, aniżeli przyjętych w dokumentacji projektowej. Muszą one jednak ściśle odpowiadać parametrom technologicznym, hydraulicznym, materiałowym, wytrzymałościowym, konserwacyjnym, eksploatacyjnym, itd. urządzeń przyjętych przez projektanta i inwestora - jako wzorcowe (lub mieć te parametry wyższe - dla celu, któremu mają służyć).Opis techniczny pkt. 13 - UWAGI KOŃCOWE. Na etapie składania dokumentacji przetargowej należy dołączyć tabelę z elementami zamiennymi.
Pytanie 5:
Czy w filtrach pospiesznych stanowiących wyposażenie zestawów filtracyjnych grubość warstwy zarówno filtracyjnej jak i podsypki ma być jednolita na całej wysokości złoża?
Odpowiedź:
Przedmiotowy zapis wskazuje na to, że grubości poszczególnych warstw filtracyjnych muszą być jednakowe w całej przestrzeni każdej z nich, co oznacza wymóg równego rozłożenia poszczególnych, wyszczególnionych dalej frakcji.
Pytanie 6:
W jaki sposób należy udowodnić równoważność zamienionych urządzeń (Zamawiający powinien mieć możliwość oceny technicznej zamienników)? Czy należy na etapie składania dokumentacji przetargowej dostarczyć do nich karty katalogowe, dokumentacje techniczno- ruchowe z dokładną budową urządzenia, jego parametrami oraz zasadą działania i eksploatacji oraz uzyskać zgodę firmy projektowej na stosowanie zamienników?
Odpowiedź:
Na etapie składania dokumentacji przetargowej należy dostarczyć tabelę elementów zamiennych wraz z ich kartami katalogowymi, dokumentacją techniczno- ruchową oraz parametrami technicznymi i technologicznymi. Uzyskanie zgody firmy projektowej na stosowanie zamienników będzie należało do Zamawiającego.
Pytanie 7:
Czy na etapie składania dokumentacji przetargowej należy dostarczyć niezbędne atesty PZH z dopuszczeniem do wody pitnej, certyfikaty i deklaracje zgodności do urządzeń zamiennych?
Odpowiedź:
Na etapie składania dokumentacji przetargowej należy dostarczyć niezbędne atesty, dopuszczenia, certyfikaty i deklaracje zgodności do urządzeń zamiennych.
Pytanie 8:
Czy w przypadku gdyby ubiegający się o zamówienie nie załączył na etapie składania oferty przetargowej tabeli z elementami zamiennymi i uzyskał zamówienie od Zamawiającego będzie on musiał zastosować przy modernizacji stacji urządzenia przyjęte pierwotnie w dokumentacji projektowej oraz kosztorysie?
Odpowiedź:
Jeżeli Wykonawca nie załączy tabeli z elementami zamiennymi, przy realizacji Zamówienia będzie musiał zastosować urządzenia przyjęte pierwotnie w dokumentacji projektowej i kosztorysie.
Pytanie 9:
W SIWZ zamawiający zawarł następujący zapis:
„ Przed obliczeniem ceny oferty oferent powinien dokładnie i szczegółowo zapoznać się(...)
b) terenem budowy i jego otoczeniem oraz uzyskać niezbędne do sporządzenia oferty informacje mające wpływ na wartość zamówienia.”
Wnosimy o wykreślenie powyższego zapisu.
Żadne przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych nie zobowiązują wykonawców do udziału w wizji lokalnej terenu budowy przed złożeniem oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane. Udział w wizji lokalnej może mieć tylko charakter fakultatywny, zaś nieobecność wykonawców nie może skutkować dla nich negatywnymi konsekwencjami, np. w postaci wykluczenia z postępowania czy odrzucenia oferty.
Jeżeli wykonawca uważa, że zdobył na podstawie dokumentacji przetargowej wszelkie informacje, które mogą być potrzebne do przygotowania oferty oraz podpisania umowy i nie będzie zgłaszał żadnych roszczeń związanych z błędnym skalkulowaniem ceny lub pominięciem elementów niezbędnych do prawidłowego wykonania przedmiotu umowy, to może na własną odpowiedzialność zrezygnować z wizji lokalnej.
Odpowiedź:
Zapis nie obliguje Wykonawcy do udziału w wizji lokalnej terenu budowy.
Pytanie 10:
Prosimy o wskazanie formy wynagrodzenia: ryczałtowe i kosztorysowe.
Odpowiedź:
Wynagrodzenie kosztorysowe. Do końca 2011 roku zostanie wypłacona część kwoty w wysokości do 290 000 zł. Wypłata nastąpi po dokonaniu odbioru wykonanego etapu.
Pytanie 11:
Czy zamawiający przewiduje możliwość wprowadzenia zmian do umowy w myśl art. 144 ustawy PZP?
Odpowiedź:
Zamawiający nie przewiduje możliwości wprowadzenia zmian do umowy.
Pytanie 12:
Zgodnie z obowiązującymi przepisami kosztorys ofertowy nie jest dokumentem potwierdzającym spełnienie warunków udziału - prosimy zatem o wyjaśnienie zapisów pkt. 6.4 SIWZ?
Odpowiedź:
Zamawiający użył niefortunnego sformułowania, kosztorys ofertowy jest wymagany jednak nie stanowi dokumentu potwierdzającego spełnienie warunków udziału w postępowaniu.
Pytanie 13:
Prosimy o podanie numeru faksu dla przesyłania informacji, o których mowa w pkt. 7.1.3).
Odpowiedź:
fax: 86 476 80 12
Pytanie 14:
W przedmiarach i w „Opisach Tech.” Zamawiający określił urządzenia podając typ, który jednocześnie wskazuje na ich producentów. Takie postępowanie jest niezgodne z art. 29 ust. 2 i 3, chyba że celem Zamawiającego było poprzez podanie typu urządzenia wskazanie na jego wielkość i parametry jakim ma on odpowiadać.
Czy Zamawiający dopuszcza zatem zastosowanie analogicznych pod względem technicznym, spełniających wszelkie żądane parametry, urządzeń innych producentów aniżeli określonych w przedmiarach i opisach?
Odpowiedź:
Dopuszcza się zastosowanie materiałów i urządzeń innych producentów, niż przyjęte w przedmiarach i opisach technicznych , pod warunkiem, że posiadać będą tożsame lub nie gorsze parametry techniczne i technologiczne, oraz wszystkie wymagane certyfikaty, atesty i dopuszczenia, a także zostanie dokonane uzgodnienie zmian z autorem projektu i inwestorem. Opisy techniczne pkt. 13 - UWAGI KOŃCOWE.
Pytanie 15:
Czy zamawiający dopuszcza powierzenie części zamówienia podwykonawcom (art. 36 ust.5 PZP) - brak informacji SIWZ?
Odpowiedź:
W szczególnych przypadkach Zamawiający dopuszcza powierzenie części zamówienia podwykonawcom. W przypadku takiej konieczności Wykonawca musi uzyskać zgodę Zamawiającego.